Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

grootste speelmolen

  • Robert Van't Geloof

    hallo collega-speelmolenaars ik zit met een vraag wie weet waar de grootste speelmolen staat ? en wie weet welke speelmolen de oudste is ik ben heel erg benieuwd naar de reacties nou ik hoor het wel groeten Robert

  • Sleutelmulder

    de oudste is volgens mij de Vlijt Klaaswaal, de grootste is volgens mij de zeldenrust in Almkerk als ik de foto's zo snel bekijk

    Gr, Mats

  • Robert Van't Geloof

    nou Mats ik kan me herrineren dat er een nog oudere speelmolen bestaat volgensmij in de Windlust in Wassenaar die is wel over de 100 jaar en wip met rode bovenhuis groeten Robert

  • Sleutelmulder

    kan ook:D

  • Muldertje

    Nou de oudste zal denk ik wel De Groene Wip zijn, die stamt al af van voor 1900.

    Deze molen heeft bij een verdwenen molen gestaan.

    Grootste vlucht: ??? misschien Nijeveen met 7,5 m vlucht.

    Toby.

  • Meelmuisje

    Molen Oldambt in Heiligeree heeft een vlucht van 8.00 meter!

    Verder komt de Windhond in de zaanse schans uit 1890 ! dus die zal wel tot de oudere speelmolens horen.

    Gr, Thomas Griffioen!

  • reteiP

    Nou is de Windhond wel een speelmolen? Lijkt me eerder een kleine molen. Weidemolens zijn eigenlijk ook geen speelmolens dus….

  • Michiel Regelink

    Hoi,

    De Windhond is niet echt een speelmolen maar een indutriemolen die ooit bedrijfmatig in werking is geweest (dacht ik).

    Groeten, michiel

  • Mark Heutink

    hoi Mats en anderen,

    Of het de hoogste molen is weet ik niet, maar molen Zeldenrust, (waar ik mee draai) in Almkerk, heeft een vlucht van 7 meter, en het hoogste punt is zo'n 10 meter boven de grond.

    de molen is in 1977 gebouwd, en is dus dik 30 jaar oud!!

    In de hoop zo voldoende te hebben toegelicht,

    Mark Heutink

    'Zeldenrust' te Almkerk.

    Sleutelmulder schreef:

    >

    > de oudste is volgens mij de Vlijt Klaaswaal, de grootste is

    > volgens mij de Zeldenrust in Almkerk als ik de foto's zo snel

    > bekijk

    > Gr, Mats

  • Andreas de Vos

    Speelmolens is een oud fenomeen, dat zijn oorsprong kent uit de behoefte om aanstaande jonge molenaars alvast (spelenderwijs) te leren omgaan met molens, het weer etc. En tevens, zeker niet onbelangrijk!, de mogelijkheid om een zakcentje bij te verdienen in een tijd dat krantenwijk, vakkenvuller bij AH en dat soort dingen nog niet bestond. Overigens ging dat centje-bijverdienen ook op voor volwassenen die voor dat doel een speelmolen hielden. Kijk voor de gein eens bij de site van de Zaanse Molen bij beeldbank en zoek naar “speelmolen”. Dan kom je een prachtige collectie foto's van speelmolens tegen, die door jong en oud werden gebruikt.

    http://www.zaansemolen.nl/02_museum/pg_02_06.htm

    Daar staat overigens ook een fraaie bouwtekening tussen van de herbouw van de Veerschuit (met name de schuur, niet het molentje zelf).

    De WIndhond op de Schans valt absoluut in deze categorie, dus een echte speelmolen met een echte functie.

    Wat dat betreft zet Jannick Schouten met zijn Haantje de historische lijn prachtig voort!

    Groeten,

    Andreas de Vos