Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Remkleppen

  • Jan-Willem de Winter

    Hoi allemaal,

    poosje terug ben ik bezig geweest met het maken van 2 remkleppen op de fokken van mijn tuinmolen (vlucht 3 meter). Het was de bedoeling dat de remkleppen automatisch open zouden gaan bij te hard draaien, doordat een gewichtje aan een kabeltje bij hard draaien naar buiten geduwd wordt. Dit was allemaal wel aardig gelukt, af en toe gingen de kleppen open, maar dan bleven ze ook open.

    Al van alles geprobeerd met veertjes aan kabeltjes, maar niets kon de kleppen weer automatisch dicht krijgen. Dus is mijn vragen, heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Iemand ervaring met zoiets bouwen?

  • Mark Heutink

    hoi Jan-Willem,

    De molen in almkerk, heeft fokken met autmatische remkleppen, met een touw langs de roed (die ik strakker en losser kan zetten) regel ik de kleppen. dat touwtje staat verbonden met een veer, dus hoe strakker het touw, hoe later ze open gaan, en hoe losser hoe sneller.

    misschien dat je bij jouw molen eens een sterkere veer moet plaatsen, misschien was de oude niet sterk genoeg om de klep weer dicht te trekken….

    mvg,

    Mark Heutink

  • Robert Berkovits

    Beste Mark,

    Zijn er ook foto's van de speelmolen in Almkerk. Ik heb begrepen dat dat een prachtig model is.

    Groeten,

    Robert

  • Mark Heutink

    Beste Robert,

    Het is inderdaad een Pracht van Een Model en ik ben dan ook trots dat ik ermee mag draaien/malen. foto's van de molen vind je op http://www.mijnalbum.nl/Album=PO8UKUMI .

    Hierbij zie je ook detailfoto's van de remkleppen/fokken.

    Met vriendelijke groet,

    Mark Heutink.

    'Zeldenrust' te Almkerk.

  • Robert Berkovits

    Wat een prachtig ding zeg! Hoe groot is de vlucht? Metertje of 7? De stelling lijkt ook vrij hoog. Veel maalplezier!

  • Mark Heutink

    Hoi Robert,

    De vlucht is inderdaad rond de 7 meter, en de stelling zit op 3 á 4 meter hoogte, dus het hoogste punt zal rond de 10 meter zijn.

    en maalplezier zal ik zeker gaan hebben!!!

    Mark.

  • Andreas de Vos

    Geen ervaring, maar ik kan er wel over nadenken:

    - zorg dat de klepjes goed gelagerd zijn en heel soepel draaien;

    - zorg ook dat ze in de uiterste stand (open) niet kunnen klemmen;

    - alle andere scharnierende delen moeten heel soepel draaien en nergens klemmen in een uiterste stand;

    - kijk eens of de verbindingsstangen tussen klep en gewichtas bij helemaal open staan niet zodanig ver door scharnieren dat het spul geblokkeerd raakt (zie ook a) hieronder). Met de hand een klep helemaal open drukken en dan moet het mechaniek ook weer soepeltjes terug bewegen als de klep dichtgeduwd/getrokken wordt.

    Klinkt allemaal logisch, maar misschien zit daar juist een probleem. Misschien werkt het bij handbediening en stil staande molen prima, maar tijdens het draaien niet:

    a) misschien ligt het draaipunt van de klepjes zodanig ongunstig dat zodra ze open gaan de luchtstroming ze open houdt. Draaias moet dan misschien een ietsepietsie meer naar de rand (van de voorzoom, dus van de roed af)

    b) misschien is de verhouding tussen het gewicht voor openen en de veer voor sluiten niet helemaal optimaal? Veel experimenteren.

    Groeten en succes,

    Andreas de Vos

  • Jan-Willem de Winter

    Bedankt voor de nuttige reactie! Het zal inderdaad voornamelijk op experimenteren neerkomen, maar dat is dan ook wel weer leuk om te doen..