Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Nog gedraaid vandaag?

  • Mark Heutink

    Vandaag wél!

    ik was rond 13:00 in Almkerk. De molen gelijk aan de gang geslingerd met 4 vol. Dat liep zacht uitgedrukt lekker. Later werdt het vliegles, dus maar opgezwicht naar 2 vol 2 half, later 4 half, later 4 stormeinden en later leeg. de remkleppen deden goed zijn werk en zorgde ervoor dat de molen niet boven de 160 uit kwam.

    de rest van de dag heeft de molen goed zijn best gedaan, liep gemiddeld rond de 100-120 enden. maar aan het einde toch weer wat zeil ervoor gedaan. toen liep het wel iets harder…… harder dan de noordenveldsche molen die in de volles stond. Vandaag ook lagers van de bovenas aangepakt en schoongemaakt, ook opnieuw in het vet gezet. de molen liep er veel beter mee!

    Rond 18:00 molen ingepakt en goed vastgezet met de kleppen open en de steen bij.

    vandaag rond de 3000 omwentelingen gehaald denk ik.

    meneer/mevrouw Straver bedankt!!!

    Mvg,

    Mark Heutink.

    'Zeldenrust'te Almkerk

  • Robert Van't Geloof

    Hoi Mark ik draai nog steeds vanmiddag om 17.00 wip in de tuin los gemaakt en leeg opgetrokken later 4 stormeinden daarna 2 stormeinden en 2 grote hogelijnen daarna 4 grote hogelijnen daarna 4 halve waar mee hij nog steeds mee rond gaat op west tussen 0 en 100 enden (komt door bebouwing)

    groeten Robert ps Mark kan Zeldenrust nog malen ?

  • de bijenkorf

    hoi robert,

    wat mij opvalt aan jou is dat je in je berichten schrijf dat je continu zwicht en bijlegd.

    nou is mijn vraag: doe je dat snel achter elkaar of wacht ej het een beetje af.

    want als ik op een molen meedraai of op mijn speelmolen draai leg ik zeilen voor en als ik merk dat ie zacht gaat dan wacht ik meestal af wat het weer doet, ook als de wind een beetje draait.

    zeker met dit weer als vandaag is de wind heel wisselvallig en dus kun je continu blijven zwichten en bijleggen maar je kunt ook even afwachten tot de wind toe of afneemt.

    persoonlijk leg ik alleen bij of zwicht ik alleen als hij een tijdje echt niet voruitgaat of echt te snel gaat dat het gevaarlijk wordt.

    dit wou ik even zeggen.

    ps. dit is geen kritiek maar meer een tip ;)

    vr gr jeroen

  • Mark Heutink

    Hoi Robert,

    Ja, Zeldenrust kan nog steeds malen, en deed dit ook 1 keer per jaar voor een mevrouw die er zelf brood/cake ed. van bakte. Ik weet zeker dat ik er vaker mee ga malen, vooral in de winter, als de bladeren van de bomen zijn.

    Voor we gaan malen moet ik eerst de stenen nog schoonmaken, maar daar ga ik nog eens aan beginnnen….

    Mvg,

    Mark.

    Robert Van't Geloof schreef:

    >

    > Hoi Mark ik draai nog steeds vanmiddag om 17.00 wip in de

    > tuin los gemaakt en leeg opgetrokken later 4 stormeinden

    > daarna 2 stormeinden en 2 grote hogelijnen daarna 4 grote

    > hogelijnen daarna 4 halve waar mee hij nog steeds mee rond

    > gaat op west tussen 0 en 100 enden (komt door bebouwing)

    > groeten Robert ps Mark kan Zeldenrust nog malen ?

  • Robert Van't Geloof

    Hoi Jeroen nee ik wacht het meestal gewoon af want ik zwicht niet bijvoorbeeld om de 2 minuten hahaha en m'n wip in de tuin mag niet zo heel gek hard want de roedjes en bordjes zijn Tamelijk slecht de molen is een paar maanden terug op nieuw opgehekt (het oudhollands word binnenkort vervangen door fokken !) groeten Robert

  • Sleutelmulder

    Hoi Mark,

    Heb je ook foto's van de binnenkant van De Zeldenrust?

    Gr, Mats

  • Mark Heutink

    Mats,

    zie: http://speelmolen.prikpagina.nl/read.php?f=3046&i=120&t=117 .

    mvg,

    Mark.

    Sleutelmulder schreef:

    >

    > Hoi Mark,

    > Heb je ook foto's van de binnenkant van De Zeldenrust?

    > Gr, Mats