Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Smeren!

  • Meelmuisje

    Hallo prikkers!

    Ik heb een vraagje.

    Ik vraag me af of jullie de molentjes moeten smeren bij jullie thuis?

    Bij mij moet De Kleine Roos namelijk wel gesmeerd worden! maar de andere molens niet omdat die met kogellagers lopen?

    Zijn er ook nog andere molens waar het helemaal anders gedaan wordt?

    En wie moet er smeren en wie niet?

    Gr, Thomas

  • Muldertje

    Bij De Grote Roos elke draaidag smeren.

    Een echte molen hoort ook gewoon elke draaidag gesmeerd te worden.

    Arbeid Adelt is nog nooit gesmeerd maar draait erg goed altijd :D!

    Toby.

  • Sleutelmulder

    De valk giet ik elke week een beetje van die olie bij. dat moet wel, want anders gaat ie zo'n irritant piepje geven.

    Ps. de valk draait op een fietsas.

  • Jan-Willem de Winter

    De ‘halssteen’ van mn tuinmolen smeer ik ongeveer 1 keer in per week met gravietvet. Werkt erg goed, maar het lager wordt er wel erg smerig van. De as is een ijzeren buis die gelagerd is op een hardhouten halfrond blokje.

  • Leerling v.De Wilde Westlander

    Wat bijna gewoonlijk is dat ik elke zaterdag met De Groene Wip draai. Deze molen smeer ik iedere zaterdag morgen.

    De Midde Molen smeer ik nooit want die gaat zo licht. De Boven Molen smeer ik om de 3 weken met normale olie en het kruiwerk van dat spinnetje ( de boven molen ) smeer ik dan ook maar dan met kroon olie. De Onder Molen word nooit gesmeerd want die loopt met kogelaren ( is ook moeilijk om te smeren )

    Luc.

  • wesley de best

    Ik smeer de as wel eens, maar niet zo heel vaak, want de stellingtuinmolen loopt al heel licht, dus…