Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Type Vangen

  • Meelmuisje

    Hallo prikkers!

    Ik vraag me af hoe bij jullie de vang inelkaar zit???

    Want ik zie ze namelijk in alle soorten en maten!

    Bij mij heeft De Gooyer gewoon een doorlopende wipstok met daaraan de bandvang. als je aan de wipstokt trekt word de molen gevangen! en als je hem loslaat kan ie dus draaien. (omgekeerde wereld:D)

    Bij De Kleine Roos is het net zoals bij een echte normale vang. alleen mist de molen de haak! misschien dat die toekomst dat ie terug komt;)

    Ik ben benieuwd naar jullie reactie's

    Gr, Thomas Griffioen

  • Michiel Regelink

    Heej Thomas,

    Mijn vang is gewoon een wiel met een gleuf, waar een kabel overheen ligt. Die kabel hangt onderuit de kast, Boven het wiel zit een veer, zodat de kabel altijd weer omhoog schiet. De molen is dus alleen gevangen als je het touw vasthebt.

    Voor foto's kijk op http://www.freewebs.com/ventovivimus

    Onder de knop restauratie.

    Groeten, Michiel

  • Mill-cat

    Bij mijn wipmolens (heb er 2) bestaat de vang uit een stale band met rubber voering, die half om het wiel ligt. Hij begint bij de linker daklijst loopt over het wiel en eindigt in de vangbalk. bijde molens hebben een klink en wipstok. touwtje onder de vangbalk als kneppel ( trekvang). bij bijde molens staan de spanten van de kap los tussen blokjes dus het hele dak kan er af voor smeer en onderhouds werkzaam heden.

    Grootste voordeel van een stale bandvang is dat de band om het wiel in model kan worden gebogen en indien goed gevormt niet aanloopt

    mvg Millcat.

  • de bijenkorf

    bij de landzicht is het een loden band die half om het bovemwiel loopt.

    die zet e erom d m v een vangbalk( bij mij verzwaard) die je met een vangstok kan optillen.

    groetjes, jeroen