Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

update weidemolen wijdewormer

  • remco

    nou hier weer ff foto update speciaal voor de kleine leerlingen,

    http://www.mijnalbum.nl/Album=NPJW7PGV

    onderaan verse foto`s van de put die nou af is …

    over 2 weken , 16 juli ga ik de molen plaatsen en aftimmeren.

    remco

  • Leerling v.De Wilde Westlander

    het wordt een mooi molentje Remco:)

    blijf vooral foto's plaatsen van dit prachtige molentje;)

    Gr Luc

  • Muldertje

    Hoi Remco,

    Drijft deze molen nou een waaierpomp aan? zo ja hoe gaat dit in z'n werk?

    Gr Toby.

  • Leerling v.De Wilde Westlander

    ook nog een vraagje van mij,

    kan deze molen ook uit z'n werk?

    bij Papendrecht niet maar het lijkt als of hier 2 schiet kammen in de boven bonkelaar zitten: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZSDPG7OY.jpg

    ik hoor het wel

    De groeten

  • Muldertje

    Luc, deze kamgaten zijn denk ik nog onbewerkt en waren alleen gaten in geboord in de boormachine.

    Toby.

  • Andreas de Vos

    Een weidemolen hoeft in principe niet uit zijn werk: of hij maalt, of hij staat stil (roeketting aan het bovenhuis!). De constructie maakt uit zijn werk halen van de spil (boven) nogal onpraktisch en je wilt ook geen oplossingen door de bonkelaar te verschuiven. Als-ie goed zit laat je dat liever zo.

    Er zijn wel weidemolens met een koppelblok tussen de onderspil en de bovenspil, maar ik heb sterk de indruk dat dit eigenlijk alleen bedoeld is voor in de winter als het vriest: dan vriest de onderspil vast en kan de molen niet kruien (windvaan, dus hij kruit altijd!) en zou de spil stuk gaan. Het lagertje tussen die twee spillen lijkt me niet echt bedoeld om uit zijn werk te draaien (koppelblok omhoog).

    Overigens: malen is toch veel leuker?

    Groeten,

    Andreas de Vos

  • Leerling v.De Wilde Westlander

    okee ,

    bedankt voor deze antwoorden:)

    GR Luc