Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Stormpje..

  • Meelmuisje

    Hallo,,

    Hier in Muiden waait het op dit ogenblik erg door! Zo erg dat ik zelfs niet kan draaien.

    Vannacht is hier een boom omgewaaid! Verder zit er in de buien echt heel veel wind! (denk wel 8-9)

    Vannochtend voordat ik naar school ging stond alles in de tuin er gewoon goed bij.. maar toen ik net terugkwam!

    De Gooijer is vanzelf 180 graden omgegaan terwijl de bezet en kruitouw vastzaten!! Verder is er ook een groot deel van de fok gesneuveld. De Kleine Roos is wel op zijn plaats blijven staan maar die heeft volgens mijn pa als een gestoorde achteruit staan draaien! (mijn pa heeft hem trouwens weer stil kunnen zetten) Ook is van De Kleine Roos een deel van de fok gesneuveld. Verder was de molen bijna omgewaaid! Hij was zoiezo in zijn geheel een stuk verschoven.

    Op dit ogenblik staan beide molens goed vast. De Kleine Roos staat natuurlijk zonder eindborden.. ik zal zometeen wat foto's maken van de schade aan de fok.

    Gr, Thomas

  • Mark Heutink

    Hoi Thomas,

    Wat ik mij eigenlijk al tijden afvraag is het volgende, staan je molens wel stevig op zo'n ton,zijn ze bijvoorbeeld verankerd in de grond zodat ze nergens heen kunnen? Mij lijkt dat het wat instabiel wordt als het echt hard gaat waaien ( toen de kleine roos omver ging bijvoorbeeld).

    groetjes,

    Mark

  • Meelmuisje

    Nu staan ze wel verankerd:D Aan die ton !

    Alleen De Kleine Roos niet helemaal super waardoor ie wel kan verschuiven. Wil ie eraf vallen.. Dat moet dan wel een erg knap staaltje werk worden als hem dat lukt!

    Groetjes

  • L.v.d.W.W.

    Zo Thomas, zeg dat wel zeg, storm(pje).

    Hier in De Lier staat de onderbemaling goed te draaien. De Onder Molen gewoon rondvol:D, loopt maar 200 enden, en De Middel Molen loopt met 2 volle ( heeft nu maar 2 zeilen voorhangen ) een beste gang van zo ongeveer 150 ( wat beschudt ). Beide op het ZO, waarom? ons huis staat op het Noord Westen en op Het Zuid Oosten staan ietsjes verderop weer huizen die de wind weerkaatsen, en opzich is daar prima mee te draaien, alhoewel je heel erg allert moet wezen, de wind hoeft maar iets te draaien en je zou zomaar eens te laat kunnen zijn!

    Gr, Luc

  • Jesse in't Veld

    hoi allemaal, hier in de HW waait het ook verschrikkelijk. helaas heb ik ook molenschade. toen ik thuis kwam zag ik al dat De Hoop er niet meer stond. toen zag ik hem opeens naast de vlonder liggen. het schuurtje naast de molen lag er ook bij en de zaagschuur lag er ook af. tot mijn verbazig staat het huisje nog fier op de vlonder. van de molen lag de kap eraf en de romp er naast. van het wiekenkruis is een heklat gerukt maar voor de rest is er geen schade. waarschijnlijk is de heklat waar de molen mee vast stond gebroken en daarna gaan draaien, en vervolgens omgeblazen. voor de rest staan er koppen op de binnenmaas ( het meer of binnenwater bij ons). de huizer houd het nog vol want die staat erg goed vast. graag wil ik een nieuwe heklat op de roede. daar bel ik leen wel voor.

    gr. jesse waar het ontzettend waait en ook nog eens stormschade

  • reteiP

    Hier in Klaaswaal waait het ook lekker… Helaas ook wel wat schade, de kap van de Groeneveldsche molen is eraf gewaaid en lag ernaast op de grond! Maar gelukkig viel de schade erg mee, er is alleen een bord af en een schoor zit los. Ik denk dat ik hem maar weer binnen ga zetten, want hij is hard toe aan restauratie… De Vlijt loopt nu wel lekker, de borden eruit en loopt nu+- 120 enden.

    Gr. Pieter

  • Jeffrey

    hey iedereen,

    wat een gedoe allemaal weer met storm schade jah!

    hier in groningen heb ik ook af entoe last van een paar stevige windvlagen, morgenster draaid daar lekker door 80 enden, me spinner noorderzon draaid wel gauw een 150 tot 200 als de wind er recht op staat.

    ik heb er niet zo veel last van met de morgenster omdat de windvang toch niet zo geweldig is.

    verder ben ik blij dat ik voor die van mij toen een tafel heb gemaakt met poten in de grond waar de molen weer met beugels aanvast zit! (misschien een tip voor de mensen die dat niet hebben) zo kan die van mij tenminste ook niet om waaien. enigste wat er bij mij kan gebeuren is de kap misschien.. maar die is net ietsjes te zwaar daarvoor denk ik..

    groetjes en succes met herstellen iedereen!

    jeffrey

  • Robert Van't Geloof

    Wippie heeft gisteren met 4half>4vol>2vol-2waardsehalve>2duikers>leeg gedraaid

    en snachts dus leeg laten door gaan. Vanochtend liep hij nijdig hiermee door.

    Duss . Heledag door laten draaien. Nu staat ie een beetje te liddelen in de legen.

    grt robert

  • Meelmuisje

    http://www.mijnalbum.nl/Album=G7UK3JTV

    Foto's van de stormschade aan De Kleine Roos en De Gooijer

    Gr, Thomas Griffioen

  • Robert Van't Geloof

    daarstraks nog even zeilen gelegd.

    eerst 2half later maar meteen 4vol om 22:15 uitgespannen

    nu ist windstil bij ons. grt robert