Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wat vinden wij nou eigenlijk het mooiste aan ons speelmolenaarsvak?

  • ruben 4gever

    Tja, ook een speelmolen heeft zo z'n prachten…

    wat ik wel leuk vind is KEIHARD DRAAIEN met me molentje,

    zo was de mooiste ervaring in een storm in de zomervakantie, wk 7-8 gaf de windmeter aan, dan zullen de meeste lichtbelaste fokkenmolens wel aan de touwen staan, behalve mijn molen die dag, ik zette em in zn werk en wou het gangwerk eens goed uitproberen:D , dus ik zette de molen recht in de wind met 4 vol, in z'n werk en rossen, de molen bleef ondanks het enorme geweld netjes op zn plek. later, toen ik de nieuwe vang wou testen, bleek dat ie gewoon te goed ving, de kap kwam gelijk omhoog, maar deze viel gelukkig niet, en verder toen geen schade. mijn oplossing bij de volgende keer vangen was: hang aan elke kop van de spruit een baksteen:D en met succes!, de kap bleef bij het vangen netjes liggen. die dag was de schade: een heklat die er door de middelpuntvliegende kracht was uitgeslingerd, een verrotgestormd zeil, nja vuilniszak:D en 1 gebroken kam, maar deze was al eerder gekraakt…

    owjah, de zaagopbrengst, 4 oude fokken van leen boshuizen er doorheengejaagd, een kartonnen wijndoos, en nog wat trespa!

    ik kijk nog steeds met een big smile terug op wat er die dag voortdeed:) ,na de restauratie zal ik dit nog eens vastleggen op film!

    als jullie denken dat ik gek ben geweest met m'n molentje, kom zelf maar eens kijken en zie hoe stevig(op het vochtprobleem na) dat molentje is, t kan zo hard als t maar kan…

    houdt het effe positief,

    groeten uit de hoeksche waard,

    ruben viergever

  • L.v.d.W.W.

    Keihard malen met De Onder Molen van mij, zo'n stevige molen die goed doormaalt. Gewoon die volle ervoor houden en gaan, kan niks kwaad bij zo'n kale as molen.

    Of het drietal in Schipluiden, als alles goed doormaalt kan je daar ook uren naar staren.

    Gr, Luc

  • Jesse in't Veld

    Ik vind het leukste aan het vak dat je kan oefenen voor het echte molenaarsvak. Nu is het zo dat je op geen van mijn molens zeilen kan voorleggen. Maar beter leren vangen kan je wel. Ikzelf laat de molens nooit erg hard draaien. Bij mij moeten ze altijd in een realistiche gang lopen. Ook bij het filmen. Ik probeer ze dan altijd zo te filmen dat het net echte molens zijn. Ik heb wel 1 molentje die ik wel hard laat rossen. Het is een soort spinnetje met oud- hollands tuig op een plankje met op een bezemsteel. Het wiekenkruis is zo oud en rot dat ik hem keihard laat draaien omdat het toch op een gegeven moment uit elkaar valt. Zo heb ik bij de storm van vorige week het dingetje later rossen met 4 vol. Soms was er alleen maar een schijf te zien.

    Gr. Jesse

  • ruben

    vangen op een klein molentje zoals de huizer, is héééééél anders dan op een echte molen, ondanks het feit dat ik die vang in de huizer heb gemaakt…

  • Jesse in't Veld

    Het gaat maar om het idee.

    Gr. Jesse

  • Meelmuisje

    Mijn doel is altijd de molentjes proberen te laten draaien wat een grote molen ook zal draaien..;) en dat is een behoorlijk moeilijke taak als ze in een tuin vol met bomen staan:D maar met een mooie bolle wind laat ik ze ook wel eens vliegen… 1 x was dit trouwens letterlijk gebeurt.

    Gr, Thomas

  • reteiP

    Het mooiste vind ik dat als je zin hebt om met een molen te draaien, je alleen naar de achtertuin hoeft te gaan en de molen los te gooien, je hoeft niet te wachten tot het zaterdag is, en je hoeft ook minder ver ;). Bij mij gaat het met de Vlijt niet al te hard, meestal 120 enden, want veel harder hoeft het voor mij niet. De Groeneveldse daarentegen mag wel lekker vliegen, die kan dat wel aan en is ook niet zo groot. Het gaat ook mooi worden als de Westmolen af is, lekker malen met zo'n klein molentje…

    Ook het klussen aan de molentjes is leuk werk, en je leert er vaak ook wat van.

    Gr, Pieter

  • Jan-Willem de Winter

    Hoi speelmolenaars,

    alhoewel ik speelmolenen niet echt als een vak wil zien, vind ik het toch wel leuk om hier ook even wat te typen over mijn motivatie om met modelmolens bezig te zijn.

    Wat me tot nu toe het meeste voldoening geeft is dat ik mn hele molen zelf gemaakt heb. Het is dan toch een extra mooi gezicht om alles te zien werken.

    Een tuinmolen moet ook wel echt op de wind kunnen werken. Daarbij mag hij best eens wat heftiger draaien ja, dat staat wel mooi. Maar de laatste tijd heb ik toch wat teveel negatieve ervaringen met te hard draaien, dus mijn ideaalbeeld is wel wat bijgesteld.. iets rustiger is ook mooi om te zien toch? Dan hoeft je molen ook niet 6 maanden als romp te staan… tot de ‘molenmaker’ zn restauratie eens afmaakt.. ; )

    Ik vind het vooral geweldig als je vanuit de wijk ineens een wiek van je tuinmolen ziet draaien en dan denkt ‘He dat lijkt wel een echte molen’. Dat gevoel van de werkelijkheid benaderen heeft wel wat.

    Ik zal binnenkort weer eens een foto update geven van mn speelmolenactiviteiten.

    groeten Jan-Willem

  • Jeffrey

    ik vind het als allereerst al geweldig om een molen te zien draaien, dit al van kleins af aan!

    ik wilde altijd al een molen in de tuin hebben, deze had ik ook gekregen maar na de verhuizing is de hamer erop gegaan voor de grofvuil omdat hij te verrot was..

    hieruit heb ik een nieuwe gemaakt, (de morgenster) en na veel plezier en tijd erin gestopt te hebben staat ie te pronken in de tuin.

    ik kan er lang naar kijken als hij staat te draaien, gewoon puur om het feit dat je zelf iets hebt gemaakt dat werkt!

    ookal heb je het niet zelf gemaakt kun je er wel alles aan doen dat het werkt, hierbij bedoel ik reparaties enz. bovendien is het een leuk oefenmiddeltje om de nodige dingetjes op te oefenen voor je cursus tot vrijwilligmolenaar!

    ik heb er flink profeit van, en heel veel plezier om hem te laten (en zien) draaien.

    en inderdaad je mag hem soms wel eens flink hard laten draaien dat doe ik ook wel eens maar als het me te hard gaat draai ik hem een stukje uit de wind of ik draai me neuskleppen van de fokken bij zodat hij minder snel gaat.

    ook een superleuk gezicht is het spinnertje van mij, deze zie je aan de andere kant van onze rij huizen al draaien boven de tuinen uit

    groetjes jeffrey

  • teake

    ik ben meestal zo'n 1 op de breukmolen van als t zo hard draait dat de enden niet meer te zien zijn direct 2 halven er afzwichten

    verder vind ik het ook lekker als ik een zware schooldag achter de rug om de molens los te gooien

    groet

    teake

    molenaar op De Breukmolen en het vuurtorenmolentje en assistent molenaar op De Vos.