Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Groninger wip in de Wogmeer, de stilte verbroken

  • Ronald Scheltens

    Een paar jaar geleden heb ik van de huidige molenaars van de Jonge Held te Leegkerk een erg vervallen wipmolen met een vlucht van 3,20 meter gekregen.

    De molen is gebouwd door Pieter v/d Veen de laatste(helaas te vroeg overleden) beroepsmolenaar een heeft een scheprad.

    Lang stond de molen in opslag maar sinds een paar weken ben ik er mee aan het prutsen en nu is ie bijna klaar (op het gaande werk na).

    Omdat vrijwel al het kleedhout verdwenen was had het molentje flink te lijden gehad en was het restaureren een flinke klus, maar ook erg leuk om het ding te

    kunnen behouden en straks weer te kunnen laten malen.

    Ondanks dat ik met een echte molen draai een maal blijft het leuk om ook op schaal te werken.

    Hier wat dingen die tot nu toe uitgevoerd zijn,

    - ondertoren verstevigd en opnieuw bekleed

    - bovenhuis gerepareerd, schoren en nieuwe bekleding aangebracht

    - compleet nieuwe kap gemaakt

    - voorzoom scheppender gezet en wat hek een zoomlatten vervangen

    - nieuw (houten) halslager gemaakt voor de 5 kilo wegende stalen as

    - slalen vang gemaakt

    zal nog wel een paar fotos plaatsen.

    Groeten,

    Ronald Scheltens (molenaar, bewoner Nieuw leven Wogmeer)

  • Waterpezer

    Jij hebt dus dat molentje! :D

    Okeej lang heb ik me af gevraagt waar deze molen is gebleven, heb het er toevallig gister nog over gehad!

    Ben heel erg benieuwd hoe hij erbij staat!

    Goed om te horen dat hij in goede handen is

    weet iemand trouwens ook waar de modelmolentjes die altijd voor de Aeolus in Aduard zijn gebleven?

    er stond altijd een wipmolentje en een groene (volgens mij) weidemolen, tussen de molen en het huisje waar nu Rolf Wassens in woont

    Gr Jeffrey

  • Rob Hoving

    Ik ben zeer benieuwd naar de foto'sB)

    Groetjes Rob Hoving.

  • Ronald Scheltens

    Foto's volgen nog. Heb volgend weekend de basis i.v.m de kruipalen en verankering wel klaar.

    Ik ben gaan timmeren met de foto op blz 123 van Molenspiegel in gedachten (mooiste wipmolen foto ooit?) en kom een beetje in de buurt.

    Heeft iemand nog foto's van hoe het molentje ooit was?

    Groeten,

    Ronald

  • Leen Boshuizen

    Kijk dat was mijn bedoeling,er moet weer leven in dit prikbord komen,we kijken uit naar de foto,s.

    Vr,gr Leen Boshuizen.

  • Rob Hoving

    Heey

    Ik heb nog 2 oude foto's van het molentje.

    Tenminste, ik ga er van uit dat dit hem is. Deze heeft altijd bij de Jonge held gestaan.

    De foto's zijn in 1973 gemaakt.

    http://album.partyflock.nl/71623432.jpg

    Groetjes Rob Hoving.

  • Waterpezer

    dit is ook inderdaad het molentje, is ook wel te zien aan het huisje, en de huizen erachter.

    nogmaals vind het fijn om te horen dat hij goed terecht is gekomen!

    heb er zelf ook al eens na gevraagt waar hij is gebleven, omdat ik hem toen zelf ook wel wilde overnemen om te restaureren.

    molema was toen bezig met de vijzel van de jonge held.

    inderdaad moet even weer wat leven op dit prikbord komen! :D

    gr jeffrey

  • Ronald Scheltens

    Erg leuk die oude plaatjes. Het is nu wel een heel ander molentje geworden.

    De ondertoren is nu bekleed met verticale planken en de kop en de nieuwe (hogere) kap zijn zwart.

    Ik heb het gevlucht eerst weer naar binnen gehaald omdat ik toch de voorzomen ga vervangen door losse borden in plaats van de hele planken met uit.gezaagd steekbord.

    Het is me nog niet gelukt om de fotos te plaatsen maar ben er mee bezig.

    Groeten, Ronald

  • Waterpezer

    fotos! fotos! haha :D

    gr jeff

  • Rob Hoving

    Ik ben ook benieuwd naar de foto's:P

    Groetjes Rob.