Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Wasknijpers

  • Wouter Bakker

    Ik vraag me wel eens af waarom zie ik op een aantal molens speelmolens wasknijpers aan de zoomlatten? Is het gevlucht met hekwerk in zulke slechte staat dat het uit elkaar valt? Ik heb ook wel eens wasknijpers aan de zomen gedaan, maar dat was om zeil voor te leggen, omdat er geen lijntjes aanzaten. Heeft het ook nut dat ze eraan zitten? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het geen gezicht vind, maar je moet het maar zelf weten. Ik heb ook vaak de tip hekregen om wasknijpers te gebruiken als hekwiggetjes of roewiggen waar ik geen probleem mee heb.

    Groet :Wouter

  • Jair van den Broek

    ik gebruik wasknijpers om het gevlucht in evenwicht te brengen. Vermoedelijk komt het door vocht dat de verdeling van gewicht tussen de wieken steeds verschilt, vandaar dat ik geen vaste gewichten gebruik, maar wasknijpers om een zo goed mogelijk evenwicht te vinden.

    Gr Jair van den Broek

  • Leen Boshuizen

    Jair ik weet niet of je de wieken wel eens vastzet,maar als je het wel doet werkt dat uit met onbalans,zeker met regenachtig weer.

  • Wouter Bakker

    Misschien helpt het ook als je het zwaarste end boven hebt. Mijn molens staan nu binnen voor de winter, dus heb ik er geen last van, omdat het binnen nooit regent (als het goed is). Als het zwaarste end onder zit heb je er veel last van, maar als het molentje regelmatig in de zeilen gezet wordt heb je daar nooit last van wat Leen al zei. Ik moet ook zeggen dat als het dient om het gevlucht in evenwicht te houden dat je met wasknijpers dat niet alleen kan verhelpen. Een wasknijper kun je niet lichter of zwaarder maken of je moet een heleboel gevruiken en dat vind ik dan geen gezicht, maar als er niks anders opzit dan zou ik zoiets ook doen. Ik heb meestal het zwaarste end onder staan.

    Groet,

    Wouter.

  • Rob Hoving

    Je kunt ook lood gebruiken om het gevlucht uit te balanceren.

  • Jaïr van den Broek

    Ik gebruik ook al lood, maar toch verandert de samenstelling in gewicht telkens. M'n molentje draait erg veel, bijna dag en nacht, maar toch moet ik de molen regelmatig opnieuw uitbalanceren. De wind is bij mij niet optimaal, maar met een heel licht draaiend gevlucht wil hij toch wel draaien als hij maar goed is uitgebalanceerd. En dan zijn wasknijpers toch het makkelijkst maar niet het mooist inderdaad.

    Gr Jaïr

  • rick buitenhuis

    het kan ook gewoon om je zeil mee op te hangen heb ik ook wel eens gezien maar meestal haal je de wasknijpers er dan wel vanaf

    mvg rick(:P)

  • Mario Collombon

    gewoon een strookje lood pakken wat je om een heklat of zoomlat draait. Is ook makkelijk te verstellen naar een andere plek in het hekwerk en het valt niet zo op als een wasknijper ;)

  • teake

    ik gebruik op mijn speelmolen voor de zeilen alleen maar knijpers van hout , van die plastic gevallen in de meest scherpe kleuren komen er bij mij ook niet op.

    groeten van teake

  • teake

    of na elke keer dat je draait een ander end voorzetten .