Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

molen maalvaardig maken

  • woldersemolen

    halo speelmolenaars

    ik heb een vraag heeft iemand tips om de trekkracht te vergroten op het gevlucht en de overbrengingen van de wielen en hoe je een schuur moet bouwen want de molen komt op een schuur te staan

    als je msm hebt kun je me ook mailen naar koendemolenaar@hotmail.com

    groeten

    koen

  • Luc Ruijgt

    De trekkracht vergroten doe je natuurlijk door de zeeg van het tuig dieper te maken, of fokken aan te brengen. Je molen eerder harder laten lopen kan ook door een stroomlijnneus aan te brengen.

    Over wielen maken is wel eens eerder een draadje geweest waarbij ook eens software gepubliceerd is. Of dit nog werkt zou ik niet weten.

    http://speelmolen.startpagina.nl/prikbord/14799893/mijn-molen#msg-14799893

    Groeten, Luc

  • Wouter Bakker

    Breed tuig en een diepe zeeg is een goede optie. Met name de borden moeten breder worden en fokken plaatsen. Mijn maalvaardige wipmolen heb ik gekocht in maalvaardige toestand. De overbrenging is ongeveer 1:25 a 1:3 en het scheprad draait altijd onbelast. Ik ben blij met mijn molentje, maar een maalvaardige molen is voor mij niet altijd een pretje, omdat de wielen nog wel eens los gaan en de molen vastloopt als ie even de verkeerde kant opdraait. Ik draai met mijn molentje niet harder dan 150 end en bij 120 end wordt al gezwicht. Als het spul bij mij te hard gaat, ben ik bang dat het kapot gaat en daarom staan ze altijd na het draaien binnen om te voorkomen dat ze op hol slaan bij NW.

    Voor mij leek het wel leuk om een maalvaardig molentje te hebben, maar ik heb nu aan 1 meer dan genoeg.

    Je zou K'NEX- of LEGO-wieletjes kunnen gebruiken, het nadeel is: het is geen hout, maar plastic. Ik weet niet welke gevolgen dit heeft op een kleine molen.

    Met vriendelijke (speel)molengroet: Wouter Bakker

    PS: suc6 met je molens.