Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

groene stroom opwekken

  • woldersemolen

    este prikkers,

    ik wil een expiriment gaan doen met mijn grrotste molen ik wil er stroom mee gaan opwekken de vlucht is 1,53

    ik wil het doen met een naafdinamo weten jullie waar je een naafdynamo kan kopen zoja hoe duur?????????????

    groetjes koen die zijn molen nog heeft ingespannen

  • Wouter Bakker

    Je kan het beste een oude naaf dynamo uit een oude fiets slopen, als het goed is doet die het ook en dat is minder duur dan een nieuwe dynamo (vraag eerst wel even aan de eigenaar van de fiets of je de dynamo mag hebben). Koop je een nieuwe naafdynamo, die kun je bij de fietsenmaker halen (dat is nogal logisch!) en de prijs??? Die weet ik niet, maar bij de fietsenmaker kun je daar ook om vragen! Ik zou eerder met het molenwielen-probleem zitten, hoe moet je een mooi wiel maken met kammen of staven?

    Groet,

    Wouter Bakker.

  • Quistnix

    Je kunt losse naafdynamo's kopen vanaf ca. 40 euro via de fietsenhandelaar.

    Wat ben je van plan met de stroom te gaan doen? Als je de energie wilt opslaan in een kleine 12 Volts loodaccu (voor brommer of motor) heb je een gelijkrichter, een elektrolytische condensator en een laadregelaar nodig (allemaal te koop bij bijv. Conrad Electronics). Vergeet dan niet een paar beveiligingsdiodes tegen overspanning te monteren om je laadregelaar te beschermen. Reken voor de elektronica een tientje of drie. Met de spanning die je maakt kun je je molentjes snachts met een paar LED-lampjes verlichten.

    De vroegere weidemolen van het speelmolenpark bij de Groeneveldse Molen wekt met zo'n schakeling elektriciteit op voor de verlichting in de rode en de groene wip.

    Groetjes, Quistnix

  • Quistnix

    De prijs is vanaf ca. 40 euro. Je hoeft niet met molenwielen te werken. De vroegere weidemolen in het speelmolenpark bij de Groeneveldse Molen heeft een overbrenging met een riem vanaf de koningsspil. Het riempje draait rechtstreeks op de naafdynamo, daar hoef je dus geen apart schijfje voor te maken. Je moet de overbrenging zo uitrekenen dat de dynamo net zo snel ronddraait als wanneer je 20 tot 25 km per uur fietst wanneer de molen lekker draait. De meeste fietswielen hebben een diameter van 28 inch = 71 cm, dus de omtrek is 2,23 meter. Dan draait het wiel bij 20 km/u ongeveer 2,5 keer per seconde rond (20.000 meter per uur / 3600 seconden / 2,23 meter per omwenteling ) en bij 25 km/u ongeveer 3,1 keer per seconde. Met die snelheden wekt de dynamo voldoende stroom op om rechtstreeks een koplamp en een achterlichtje voor een fiets te laten branden. Je kunt die stroom gelijkrichten en opslaan in een accu. Zie mijn andere post.

    Groetjes, Quistnix

  • woldersemolen

    dank voor de tips,

    ik ben van plan om aa batterijen er mee op te wekken (kan geen accu s vanwege ruimte gebrek in de kap ik kan het ook in de nieuwe onderbouw doen waar wij mee bezig zijn3

    ik denk daarvoor dan kunnen accu s weer wel moer er over nadenken en de overbrenings verhouding weet ik niet want ik heb ruimte gebrek

    groet koen

  • Quistnix

    Je kunt de elektriciteit naar beneden brengen met sleepcontacten (op een “elektrische” spil die niet draait maar waarlangs de kabels naar beneden gaan - niet ideaal, maar voor kleine vermogens kan het) en de accu's met het laadcircuit in de toren plaatsen natuurlijk. Houd er rekening mee dat wanneer je de accu's te ver laadt ze heet worden en zelfs kunnen ontploffen (zelfs AA batterijtjes). Simpelweg met een gelijkrichter laden en maar zien wat er van komt is niet zo'n goed idee. Niet dat ik je bang wil maken, maar als je een goede oplossing zoekt haal er dan iemand bij die weet hoe je veilig accu's kunt laden.

    Groet

    Quistnix