Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Doorlopende as

  • Sleutelmulder

    heey, ik heb ff een vraagie!

    Hoe en wat is een doorlopende as?

    en heeft iemand hier foto's van?

    BVD!

    mats.

  • Sleutelmulder

    ik bedoel zo/n doorlopende as waar een bovenwiel aan kan zodat er een vang in gemaakt kan worden(heb het bovenwiel al klaar:)

    Gr, Mats

  • Sleutelmulder

    en het is voor een wipmolen

  • Meelmuisje

    uuuhhh…

    zo:)

    en

    zo

    of zo

    en

    zo

    Gr, Meelmuisje

  • Jan-Willem de Winter

    Een doorlopende as is gewoon een as die tot achter in de kap doorloopt, in plaats van dat er alleen een voorlager in de kap zit. Je kunt zo'n as het best gewoon van een draadeind maken, zoals het ook op de foto's bij Meelmuisje is te zien. Je kunt dan het bovenwiel er met 2 moeren klem op zetten en ook de askop kun je op deze manier makkelijker vastzetten. Vanachteren kun je die as dan in een metalen stukje buis laten draaien, met een dichte achterkant erin. Als je in dat buisje een stalen kogeltje doet en je laat daarop de as lopen, draait ie echt superlicht!

  • Sleutelmulder

    Bedankt, Jan-Willem! ik ga gelijk beginnen, want ik wil dat ie altijd draait(nu draait ie pas bij een goede WK5.

    Groeten, Mats(maar moet die as précies in dat ijzeren buisje passen??)

  • Jan-Willem de Winter

    Nou hij hoeft er niet precies in te passen. Als er een paar millimeter ruimte over is dan werkt het ook wel, alleen kan de as dan een beetje schommelen. Vooral dat kogeltje achterin scheelt erg veel weerstand. Succes met maken!

  • Sleutelmulder

    Bedankt!