Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Hoe de vang gemaakt

  • Jan-Willem de Winter

    Ik ben nog een beetje rond aan t kijken hoe ik de vang in mijn tuinmolen ga maken. Hoe hebben jullie dit gedaan?

    Het is toch wel makkelijk om te kunnen remmen. Als ie in net 100 enden draait en je wilt gaan zwichten is het toch best lastig om met de hand de roe tegen te houden..

  • Leerling v.De Wilde Westlander

    nou,

    ik zou eerst het bovenwiel maken (hoeft niet eens met kammen)

    en dan een band op zoeken (kan ook met een riem) die vast maken aan een meedraaiend deel van de kap. dan de wipstok maken (vangtrommel zou ook kunnen) dan die band aan de wipstok vastmaken en dan krijg je (ongeveer) dat als de de wipstok (met kracht) omhoog duwt een stil staande molen

    met haak is eigelijk ook simpel:)

    Ik hoop dat je er wat aan hebt

    Gr Leerling van De Wilde Westlander

    Luc

  • Muldertje

    Eindelijk 'ns een serieus bericht…

    Bij De Grote Roos is het heel simpel.

    Ik heb een vangstok die tegelijkertijd word gebruikt als vangbalk (doorlopende vangstok).

    Op het uiteinde zit een schroef met daarboven de vanghaak.

    Op 3/4 in de kap zit de ijzeren band vast voor het bovenwiel te laten remmen.

    De band loopt om het hele bovenwiel en moet worden vastgemaakt onder de vangstok/balk.

    Ik heb vaak vangproblemen als ik boven de 150 enden draai, daarom komt er binnenkort een kneppel aan! (dit kan je probleem oplossen).

    De molen draait met de vangstok/balk naar beneden en staat stil met de vangstok/balk naar boven.

    Bij De Kleine Roos ligt het anders, dat is gewoon een “normale” vang zoals op echte molens, alleen zonder haak (die er denk ik niet meer opkomt ook………).

    Ook deze heeft een ijzeren band.

    Ik hoop je vraag tot zover te hebben beantwoord.

    Toby.

  • Jan-Willem de Winter

    Ja dat lijkt me inderdaad wel de handigste manier om een vangsysteem te maken. Ik zit alleen nog met het probleem dat ik via het vangtouw de vangbalk niet naar boven kan doen en ook de stok niet met de hand naar boven kan doen, omdat die 4 meter boven de grond hangt..

  • jeroen

    op de landzicht zit een vangstok die met een ijzerdraadje aan een vangbalk vastzit.

    die vangbalk trekt om het bovenste deel van het bovenwiel een ijzeren reep.

    de vang zit erop als de vangstok naar boven staat en dus de vangbalk naar beneden.

    de vang haal je eraf dor aan het vangtouw te trekken en aan een haakje te binden zodat de vangbalk gelicht blijft.

    werkt redelijk goed behalve met speelmolendag toen was het extra gewicht van de vangbalk gevallen en trok ie em er met 200 enden door.

    later bleek ook dat dat gewichtje onder de vangbalk lag en dus kon die niet helemaal naar beneden.

    nu is alles weer opgelost.

    groetjes, jeroen

  • Meelmuisje

    Jan-Willem de Winter schreef:

    >

    > Ja dat lijkt me inderdaad wel de handigste manier om een

    > vangsysteem te maken. Ik zit alleen nog met het probleem dat

    > ik via het vangtouw de vangbalk niet naar boven kan doen en

    > ook de stok niet met de hand naar boven kan doen, omdat die 4

    > meter boven de grond hangt..

    Dan moet er meer gewicht op de vangstok/vangbalk lijkt mij:)

    Bij De Gooyer is het een soort trekvang. Als je daar de wipstok omlaag trekt komt de molen stil te staan. maar dat betekent dat vangstok dan goed stevig moet worden vastgemaakt wil je dat de molen niet gaat draaien.

    Bij De Kleine Roos is het inderdaad eigelijk een vang net zoals in het echt!

    wipstok-vangbalk-die aan de ezel vast zit-ijzeren bandvang-molen stil/draait

    Ik had eerst geprobeerd om de haak erin te plaatsen. maar dat wilde helaas niet echt lukken. Binnenkort zal ik dat toch wel kunnen doen omdat de vang namelijk grotendeels moet worden hersteld! ( Vangbalk vervangen i.v.m. met grote scheur! de ezel moet ik vervangen want die is al half gebroken! en dat wil ik ook de haak weer terug plaatsen.)

    Verder is veel gewicht (bij mij teminste) belangrijk! hoe maar hoe beter !!

    Gr, Thomas Griffioen

  • Jan-Willem de Winter

    Ja dat is ook zo, met meer gewicht op de vangbalk is het wel op te lossen. In plaats van hem in de haak te leggen kun je dan het vangtouw goed vastbinden beneden aan de staart als hij gaat draaien.

    Bedankt allemaal!