Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

oplevering restauratie greupmolen

  • Jesse in't Veld

    Hallo, allemaal.

    Vandaag is de greupmolen opgeleverd en staat nu al lekker te draaien,

    Het resultaat!

    http://www.mijnalbum.nl/Album=DRJD4P4V

    Gr. Jesse

  • Meelmuisje

    Leuk molentje is het geworden Jesse!

    Maar wat voor vangsysteem zit er wel niet in die standaardmolen… ? Ziet er apart uit!

    Thomas

  • Jesse in't Veld

    De vang van de huizermolen is een soort trekvang en trommelvang.

    De trommel is een knex wieltje, om het wieltje zit een touwtje dat aan de vangbalk vast zit, als je onder aan de kast aan het touwje trekt gaat de vangbalk omhoog. om de vangbalk weer naar benede te krijgen zit er aan de vangbalk nog een touwtje, als je daar aan trekt gaat de vangbalk weer naar beneden.

    Aan de vangbalk zit dan weer een stukje leer die om het lager gaat. Het vangt zeer goed.

    Gr. Jesse

  • ruben 4-gever

    jesse, je zou er toch een zwarte band omheen schilderen, dat zou ie krijgen omdat de echte greupmolen dat vroeger ook had. ook zei je dat het gevlucht en het kruirad in de orginele kleuren kwamen..

    ik noem deze molen verre van opgeleverd!,

    groeten uit de hoeksche waard,

    ruben viergever

  • Jesse in't Veld

    Ruben, de zwarte ring zit er op, alleen jij bedoeld zeker die zwarte ring die in het midden van de romp zit. Het is namelijk zo dat de steentjes spiraal vromig zijn opgebouwd dus kan er geen band in het midden.

    Het kruirad moet nog maar dat is dan nog het enigste. De enden zijn in de zelfde kleurstelling als het tuinmolentje wat bij het maalderij complex van blijdorp staat.

    Het maalderij complex is van de eigenaar die vroeger ook de molen heeft gehad, dus het zal wel erg vreemd wezen als het molentje niet de originele kleuren heeft.

    Ook kun je op oude foto's zien dat de molen waarschijnlijk een geel kruiwerk heeft gehad.

    Mijn molentje is in ieder geval “draaivaardig”opgeleverd. Ook al moeten er nog kleine dingetjes bijgewerkt worden. De molen van Westmaas is ook “draaivaadig” opgeleverd en daar moeten ook nog dingen gedaan worden.

    Gr. Jesse

  • Ruben 4-Gever

    jesse, de molen bij de maalderij is door een hobbyist gebouwd, en niet door de eigenaar!

    bij dat molentje is trouwens een zwarte band om de romp gemaakt, deze kan jij er ook gewoon opschilderen.

    en het gevlucht is op die foto niet wit-groen zoals westmaas ook is.

    en nog even moeten zeuren over opleveren, westmaas is nog niet opgeleverd, er begint nu een periode van het maalvaardig maken van de molen, daarnaa volgt er een opleverperiode, deze duurt meestal 10.000 omw, of 2 weken. als de molenaar en de opdrachtgever tevreden zijn en alles naar hun wens klaar is mag je em opgeleverd noemen! de greupmolen van jou mag voorlopig nog niet opgeleverd worden genoemd!, kruirad, romp, gevlucht, achterkeuvelens, voorkeuvelens, moeten nog in de greupmolenkleuren worden geschilderd, ook zit er nog geen zeil aan…

    veel plezier met de kreupelmolen,

    ruben

    owjah, ik wil graag reserveren voor 2 personen om de molen te bezoeken, maar je zal wel vol zitten voor de komende 2 jaar dus dan reserveer ik voor 22 dec 2010, de kosten zijn toch 26 euro p.p.? doen we! voor zo'n mooie molen doen we dat en krijg je uiteraard een fooi van heel veel euro!

    tot over 2 jaar;)

  • Jeffrey

    waarom zitten we hier zo naar tegen elkaar te doen?

    is dit niet de bedoeling dat dit een prikpagina is waar we met z'n allen plezier op hebben, en elkaar te berichten van de huidige status?

    tot nu toe komt de minderleuke kant van personen erg naar boven en wordt het er voor iedereen een stuk minder leuk op op deze pagina!

    kom op allemaal laten we even de gezellige stemming erin houden!

    die jongen is trots op dat ie zijn molen draaiend heeft!

    en terrecht, zou ik ook zijn! ;)

    nah kom op, laten we ff leuk met z'n allen 2008 uitgaan en 2009 in!

    geen boze koppen op deze pagina! :D

    groetjes jeffrey

  • Meelmuisje

    Ruben..

    Die molen is wel degelijk opgeleverd! Het kan draaien en daar gaat het om! De Jonge Sophia was ook opgeleverd toen zowat alles nog in de grondverf stond… Als we gaan zeuren over iets dat niet in de juiste kleur staat komt die molen nooit opgeleverd.

    Gr, Thomas die echt niet moeilijk doet over de kleurstelling van een molen.

  • Ruben 4-Gever

    tja, onze meningen over kleurstellingen verschillen blijkbaar..

    maar ik heb jesse vanmidag gesproken, en hij zei dat de greupmolen niet meer greupmolen gaat heten, maar een andere naam!

    groeten uit de hoeksche waard, waar de tomaten wat beurs worden..

    ruben viergever

  • Jesse in't Veld

    Ik zei dat ie waarschijnlijk een andere naam zou krijgen omdat er veel oproer over kwam. Ik probeer het molentje op de Greupmolen te laten lijken. Het hoeft ook geen model-van te zijn.

    Ik heb een standerdmolen met de naam “Huizermolen”

    Ik gaf hem die naam omdat ik hem er veel op vond lijken.

    De Oostmolen is ook geen kopie. Ik gaf het molentje deze naam omdat er bij ons in de waard ook een wipmolen staat die Oostmolen heet.

    Zo ook de Greupmolen, ik gaf het molentje deze naam omdat ik de romp dezelfde vorm vond als de echte Greupmolen.

    Hopelijk gaan we naar dit berichtje weer goed het nieuwe jaar in.

    Ps. op Mijnalbum stond een berichtje over het molentje, iemand die anoniempjeeee heet heeft een berichtje geschreven die bij mij behoorlijke indruk gaf. Er stond dat het een ——— molentje was. Ik vind dat je zoiets niet moet schrijven bij iemand die er best trots op is dat hij zijn molentje heeft gerestaureerd en gedeeltelijk heeft herbouwd.

    Gr. Jesse , waar de Greupmolen nu lekker staat te hollen met 4 vol.