Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

mijn molen

  • rick buitenhuis

    hoi ik heb een vraag,

    weet iemand hoe je de tanden in een tandwiel maakt??

    mischien heeft iemand tekeningen\??

    mvg rick buitenhuis

  • Wouter Bakker

    Beste Rick,

    Je zou op Penterbak (site) kunnen kijken. Volgens mij kun je daarop ook vragen stellen.

    Groet,

    Wouter.

  • rick buitenhuis

    ok bedankt maar heeft iemand toevallig een berekening of tekeni

    mvg rick buitenhuisngen

  • Waterpezer

    staan als goed is allemaal op die site

    gr jeffrey

  • Jesse in 't Veld

    Hoi Rick,

    Het makkelijkste is:

    Schijf met een passer een cirkel uit op een plaat multiplex. Trek dan met een liniaal een lijn dwars door de cirkel heen. Daarna een lijn die er haaks op staat, en deel zo elke keer de ruimte tussen de lijnen in tweeën. Zaag daarna het wiel uit. Boor daarna met een kolomboor, of met een accuboor zeer nauwkeurig de gaatjes voor de kammetjes in het wiel. Pas als laatste maak je het gat voor de as.

    Als kammen kun je gewoon ronde stokjes van de karwei of gamma gebruiken. Houd deze wel wat langer, dan loopt het wiel makkelijker.

    Het andere wiel doe je hetzelfde. Je hebt dan wel geen versnelling, maar wel een lopend gangwerk.

    Voor een echt gedetailleerd molenwiel zijn inderdaad de tekeningen van Penterbak een mooi voorbeeld om mee te werken.

    Gr. Jesse

  • rick buitenhuis

    ok dank je wel zoiets had ik ook beda8t maar of het zou werken??

    bedankt vooor de moeite

    gr

    rick

  • Mark

    mooi

  • Quistnix

    Grote wielen worden met een passer uitgemeten. Voor kleine wielen werkt dat slecht, omdat de dikte van de markering te groot is om nauwkeurig te kunnen werken. Ik heb speciaal voor kleine wielen in Labview een programmaatje geschreven dat wielen uitrekent op basis van steek en overbrenging, en bitmaps genereert die je op schaal 1:1 kunt printen om als boormal te gebruiken. Voor grotere wielen dan A4 genereert het programma setjes bitmaps, die je met paskruisjes over elkaar heen kunt leggen.

    Allemaal heel experimenteel, maar het werkte in elk geval voor de speelmolentjes bij Groeneveld :)

    Het is dus geen gelikt stuk software, maar een zelfgemaakt programma dat doet wat het moet doen. Het houdt zelfs rekening met de onderlinge verhoudingen in de aantallen kammen en tanden (om alles soepel te laten lopen mogen die bij een paar wielen niet door hetzelfde getal deelbaar zijn - behalve door het getal 1 natuurlijk)

    Het programma is helaas te groot om te mailen, dus moet het via een of andere website worden overgezet. Daarover wil ik wel nadenken als je interesse hebt.

    Groet,

    Quistnix

  • rick buitenhuis

    ja natuurlijk zou ik dat heel erg fijn vinden als u die moeite wilt doen!!

    maar mailen in delen kan tog ook??

    mvg rick buitenhuis

  • Quistnix

    Mailen zal niet gaan lukken, omdat er een installatiebestand mee moet komen, en dan heb je het over een paar honderd MB. Labview is nogal kwistig met bits als het om bestandsgrootte gaat. Via een site up- en downloaden is gewoonweg het handigst. Ik ga even informeren.

    mvg

    Quistnix