Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

halslager

  • Andries Hachmer

    Hoi, in mijn nieuwe zelfbouw speelmolen doe ik een halslager, maar wat is beter?? een halslager of kogellagers?? zit er veel verschil tussen??

    Groetjes Andries Hachmer

  • Waterpezer

    hoi andries,

    jazeker zit er verschil in!

    kogellagers draaien veel soepeler dan een gewone halslager.

    een klein molentje met een vlucht tot 1,5m, komt makkelijker rond met kogellagers dan een halslager.

    wel moet ik er bij zeggen dat als je een vlucht van 2m hebt, en een beetje leuke zeeg hebt, goede windborden of fokken,

    een halslager geen probleem is.

    mijn nieuwe molen heeft een houten as en een messing halslager, de vlucht zal straks 2 meter worden, onzeker ben ik nog over het wieksysteem wat ik ga maken.

    zelf wil ik graag zelfzwichting met bussels of fokken erop.

    maar door de lengte van mijn as en dikte van de pen, wordt doorboren een probleem.

    hoever ben jij al met je molentje, al update nieuws? :D

    gr jeffrey

  • Andries Hachmer

    Hoi Jeffrey,

    me molen is nog in aanbouw, het 8 kant wordt nu gemaakt. Ik was gewoon ff nieuwschierig wat het beste is, ik denk dat ik toch maar kogellagers neem omdat er veel trekkracht nodig is. Het wordt een speelmolen met een koffiemolen aangesloten. De naam is : Het Rad Van Avontuur.

    Groetjes Andries Hachmer

  • rick buitenhuis

    wat ga je er dan mee malen en wat word de vlucht??

    mvg rick

  • Waterpezer

    ik dacht dat het om je weidemolen ging joh..

    weer een nieuwe?

    is die andere al af dan?

    gr jeffrey

  • Andries Hachmer

    De andere is al bijna klaar, Deze molen ga ik in de winter bouwen,binnen, voor als het sneeuw want dan kan ik niet echt verder met me weidemolentje.

    groetjes Andries hachmer

  • Andries Hachmer

    Hij gaat koffiebonen malen en krijgt een gevlucht van 1.50 meter.

    Groetjes Andries Hachmer

  • Leen Boshuizen

    Moet je eens met DE gaan onderhandelen“koffie met de windmolen gemalen dat smaakt naar meer”.Ik wens je veel succes met de molenmakerij.

  • rick buitenhuis

    heb je fotos van de weidemolen??

    ik ben er best wel benieuwd naar!

    mvg rick buitenhuis(:P)

  • Rob Simons

    Mooi werk en een erg mooie naam: Rad van Avontuur.