Hallo Allemaal,

Sinds een tijdje heb ik er weer een molen bij! Het is een grondzeiler met een vlucht van ca. 1.45 meter. De molen is uitgerust met een vang, maar die vraagt wel wat herstel, omdat de vangband een scheurtje had en die is wat groter geworden… En dan hoor je een keer tijdens het vangen krak. Het was eerst een trekvang, maar nu die herstel nodig heeft pas ik hem maar zo aan dat ie boven het wiel langs gaat. Nog een min-punt is dat het gevlucht geen zeeg heeft. Normaal is dat niet zo erg, gewoon wiggetjes plaatsen die je dan weer van een wasknijper maakt. Maar bij dit gevlucht zijn er geen heklatten enz. Het “hekwerk” is gemaakt door gaatjes in een plaat hout te maken waardoor het op hekwerk lijkt. Het probleem is dat er ook zeilen op zitten die IN het hekwerk zitten (2 half 2 duikers). Het gevlucht wordt dus vervangen.

De molen heeft verder een rollenkruiwerk wat erg fijn kruid. De molen is volgens mij hetzelfde als De Gunst en De Gooyer. De romp en kap hebben dezelfde kleuren als De Gooyer, alleen zijn de staart, spruiten en de schoren wit met rode koppen en is de wipstok wit met aan het eind donkerrode streepjes. Het gevlucht lijkt verder veel op De Gunst, alleen zit er geen zeeg in en zitten er op de roeden witte delen bij de askop. Op het nieuwe gevlucht ben ik van plan om het weer Oud-Hollands op te hekken en misschien komen er steekborden enz. in. De zeeg wil ik verder vrij simpel houden.

Groet, Wouter.