Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

zeeg!

  • rick buitenhuis

    hoi,

    zoals jullie nu weten ben ik bezig met mijn wipmolen. ik ga nu met de roeden beginnen maar het probleem is hoe je in alle 4 de wieken dezelfde zeeg krijgt?? heeft iemand daar een oplossing voor??

    mvg rick buitenhuis(:P)

  • Waterpezer

    een mal maken van hout is beste oplossing.

    kijk bijv. maar op penterbak hoe ze het daar doen.

    zelf doe ik het anders, ik trek een lijn over het midden, en merk de plaatsen waar de gaten moeten komen.

    zet 3 heklatten op het aantal graden dat ik ze graag wil, dmv. kompasroos en zwaaihaak.

    als ik deze 3 heb staan, span ik er een touwtje om, zodat ik langs het touwtje kan boren.

    deze manier heb ik geleerd van mijn instructeur voor opleiding tot molenaar, en het is mij bij 2 wiekenkruisen al goed van pas gekomen.

    misschien dat jij er zo ook wat mee kan.

    gr jeff

  • rick buitenhuis

    onder hoeveel graden boor jij??

  • Waterpezer

    ligt er aan wat voor zeeg je wil hebben.

    mooiste is dat je doet wat gebruikelijk is bij het type molen waar je de wieken voor wil maken

  • rick buitenhuis

    betreft een kruising van een wipmolen en spinnekop (de molen heeft van allebei iets weg)

    maar ook hoe je de gaatjes er recht in krijgt is voor mij een vraag??

    mvg rick

  • Waterpezer

    Ligt een hoop aan je eigen hand.

    Daarom is een mal, en kolomboormachine het mooist voor gebruik.

    Voor de graden zou je even op onderzoek uit moeten,

    die weet ik zo ook niet.

    Wat die van mij heeft weet ik zo niet meer uit het hoofd, een diepe zeeg heb ik niet gedaan.

    Beetje vlak voor de snelheid, hoeft geen kracht te hebben.

    Mijn nieuwe molen daar in tegen gaat denk ik wel een wat diepere zeeg krijgen.

    Maar dat moet ik nog ff uitzoeken wat ik zelf leuk/mooi/geschikt vind, moet sowieso een koffiemolen aan kunnen drijven.

  • rick buitenhuis

    als je een koffiemolen aandrijft moet je een iets diepere zeeg gebruiken maar je kunt ook op een andere manier kracht erachter zetten, fokken bijv.

    maar deze molen die ik nu bouw gaat nog niks aandrijven maar de volgende komt op het schuurdak en drijft een koppel staande steentjes aan dus die moet zowieso een diepere zeeg hebben.

    mvg rick die het uit gaat proberen

  • Wouter Bakker

    Het ligt er ook aan of je in de details wilt werken. Als je ook nog uitneembare borden wilt in een oudhollandse voorzoom moet je de zeeg vrij simpel houden. Mijn wipmolentje heeft op 1 end van de binnenroe trouwens een minder diepe zeeg, maar daar heb ik verder geen last van. Als je ook echt alle details wilt hebben moet je de zeeg in de binnenroe dieper maken. De Rode Wip in Schipluiden is daar een mooi voorbeeld van. Ik ga zelf binnenkort ook een nieuw gevlucht maken voor mijn nieuwste molen, want die heeft geen zeeg en de roeden zijn niet zo gesckikt voor het ophekken, omdat ik de roe dan (bijna) helemaal uit elkaar zou moeten halen.

  • Waterpezer

    ik zou als ik jullie was toch echt eens een keer aan de molenaar vragen waar jullie bij lopen hoe het nou echt zit.

    een aantal dingen wat jullie zeggen over zeeg kloppen niet.

    laat je zelf even wat meer informeren over wat een zeeg doet, waar het voor dient, en wat oudhollandse windborden, fokken, van bussels, en dekkers doen.

    waarom ik het zeg;

    als je uitneembare borden wil op een oudhollandse voorzoom, wie komt bij de wijsheid dat je een zeeg vrij simpel moet houden?

    de schuinte van windborden wordt er zeker bedoeld?

  • rick buitenhuis

    ja ik denk het wel maar dat klopt tog wat ik zeg over fokken

    mvg rick