Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Molenroeden GEZOCHT!!!

  • Jesse in 't Veld

    Hoi Wouter,

    Je zou een oude broekriem als vangband kunnen gebruiken?

    Gr. Jesse

    Ps. Wees voorzichtig met het plaatsen van maalsteentjes in een molentje met dit formaat. Een maalsteentje vraagt veel vermogen, en dit kan een molentje met rond de 2 meter niet opbrengen.

    Je zou eventueel wel een slijpsteen of een handbuiltje er op aan kunnen sluiten. Deze vragen veel minder vermogen. Bij een builtje niet al te veel meel er in doen, anders wordt het weer te veel

    voor het molentje.

  • Luc Ruijgt

    Dat is zeker waar, kijk maar naar de Rode Wip bij de Groeneveldse molen. Die heeft een vlucht van 3.10 meter, en het koppeltje stenen heeft maar een diameter van slechts 16 cm. Dit zijn dan wel verticale stenen. De overbrenging is ook laag, maar 1 op 2,2. Ook is 1 roe fokken geen overbodige luxe als de kei er aan hangt.

    Maar nog even over die vang, ik zou niet zo snel een oude riem nemen… deze rekt op den duur toch wat. Een ijzer stripje dat buigzaam en toch sterk is over de bovenste helft van het wiel is voor een speelmolen vaak al voldoende.

  • Rob Simons

    Ik heb een stuk van een oude binnenband van een fiets er om.

  • woldersemolen

    ik heb volgensmij ook een molen van de zelfde bouwtekening

  • Wouter Bakker

    Ik ben nu niet meer op zoek naar een (nieuw) gevlucht, er zijn al roeden gemaakt en de heklatten ook al. De zoomlatten, windborden, zwichtlatjes, zeilklampen en zeilkikkers moeten er nog op komen en de hekken moeten nog vastgezet worden. Er komen 4 uitneembare borden per end op het gevlucht.

    Groet,

    Wouter.