Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Molenroeden GEZOCHT!!!

  • Wouter Bakker

    Hallo allemaal,

    Laatst (vorig jaar) heb ik een grondzeiler gekregen met een vlucht van 1.42 meter. Momenteel ben ik bezig met het vervangen van het gevlucht en de heklatten, voorzomen en nog wat hout wat ik voor wervels en zwichtlatten ga gebruiken heb ik al. Voor de achterzomen weet ik het hout wel in de bouwmarkt te vinden, maar voor de roeden die erg belangrijk zijn kan ik het hout niet in de bouwmarkt vinden. Ik vind alleen latjes die te klein of te groot zijn of van vuren wat (volgens mij) minder goede kwaliteit heeft.. Vandaag ben ik nog wel naar een bouwmarkt geweest waar ze ook niet-vuren hout verkopen, maar dat is meranti en volgens mij is dat erg zwaar hout en ik kon het alleen in grote hoeveelheid meekrijgen (4 meter nogwat). Mijn vraag is: wie weet waar ik het juiste hout voor een gevlucht kan vinden?En welk hout? Het zou fijn zijn als het in de buurt van Winsum (Gn) is. Wat ook zou kunnen is een gebruikt gevlucht wat overeen komt of dezelfde maat heeft. De maximale lengte zou 1.46 meter moeten zijn. De minimale lengte moet 1.42 meter zijn en de breedte zal tussen de 18 en de 20 mm moeten zijn. Het aantal heklatten moet 20 of meer zijn en ca. 25 is sowieso genoeg en de breedte van de hekken is rond de 12 a 13 cm. Als de roeden iets te lang zijn (paar centimetertjes) is dat niet zo erg, dan kort ik ze graag in. Als er wat hekken ontbreken is dat ook geen punt, als het maar niet een verotte roe is, want daar kan ik niks mee. Als ze gebruikt zijn is dat absoluut geen punt en ik wil ze ook wel een beetje schilderen als dat nodig is. Wat wel nodig is is dat er een zeegje in het hekwerk zit. De roeden die ik bij mijn molen kreeg moet ik vervangen, omdat ik anders delen van de roeden die ik nu heb moet wegdoen om er hekwerk op te kunnen plaatsen.

    Wie kan mij helpen?

    Met vriendelijke groet, Wouter, (volgens mij hebben we iets te veel wind gewenst voor het nieuwe jaar…).

  • Rob Simons

    Meranti kan wel, in Budel staan twee modelmolens met een vlucht van drie meter met roeden, hekwerk en fokken van meranti.

  • Rob van Zijll

    Hallo Wouter,

    Waarom ga je niet naar een plaatselijke aannemer bij jullie in de buurt,en kijk je of die geen afvalstukken hebben staan.

    Als je bij een aannemer of timmerfabriek langsgaat en die maken bijvoorbeeld kozijnen,dan hebben ze best wel afvallatten waar jouw roetjes uitgemaakt kunnen worden.

    Met vriendelijk vragen kom je een heel eind.

    Roeden maken doe ik ook wel van meranti,in“De Rode Wip”draait een meranti binnenroe die er al twintig jaar inzit,en er mankeert nog niks aan.

    Dat is een roe van ruim drie meter,maar voor jouw roetjes zou ik het zo proberen.

    Groeten van “De Wilde Westlander”.

    Rob van Zijll

    (Speelmolenpark Schipluiden).

  • Wouter Bakker

    Meranti kan ik wel krijgen, maar ik kan dat per 4 meter nogwat en dat is te veel… Ook is de breedte net niet breed genoeg.

    Er is wel een winkel in de buurt die grenen verkoopt, maar dat is 210cm bij 18mm bij 9mm. Ik kan de latten op elkaar doen, maar is dat wel stevig? Tweede hans is natuurlijk het mooiste voor mij, want ik heb weinig ervaring hiermee.

  • Leen Boshuizen

    Wouter je doet te moeilijk over het hout,je moet een lat hebben van 147 lang met een kopmaat van 40 a 45 mm bij 20 mm.Eerst roeden er op tekenen ook waar de gaten voor de heklatten komen dan eerst boren en dan de roeden uit zagen.Als je het goed doet is het resultaat een gebogen binnen en een rechte buitenroede.Goed kwastvrij vurenhout gaat als je het goed conserveerd ook jaren mee en als het fout gaat ben je niet zo duur uit.Het is voor een beginner best een moeilijk werkstuk.

  • Leen Boshuizen

    http://www.mijnalbum.nl/Foto-MR7GGUT7-Djpg

    Dit bedoelde ik

  • rick buitenhuis

    haha ik heb het er eerder over gehad, maar hoe zit het nou met die zeeg??

    gr rick buitenhuis

  • Leen Boshuizen

    Daar is bij een eerder bericht al over geschreven,en voor wouter heklatten 9 a 10 cm uit de roeden laten steken en voor 147 cm lengte heklatten 22,5 cm uit elkaar,dan krijg je er ongeveer 30 op een eind en een mooie ruitvedeling.

  • Leen Boshuizen

    hestel 22,5 mm

  • Wouter Bakker

    Het lijkt inderdaad moeilijker dan ik dacht. Het kost voor mij ook erg veel tijd om hout te kunnen halen en dan moet ik het bewerken. Ik heb hier ook totaal geen ervaring mee wat ik erg jammer vind.

    Over de gaten voor het hekwerk begin ik me het minst zorgen te maken…